Statia week - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ramon Odijk - WaarBenJij.nu Statia week - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ramon Odijk - WaarBenJij.nu

Statia week

Door: rodijk

Blijf op de hoogte en volg Ramon

17 November 2010 | Nederland, Amsterdam

Dag beste kou leiers,

Deze week vielen we met onze neus in de boter.
Het was Statia week.
Als geschiedenis freak licht ik dit graag even toe:

Sint-Eustatius werd in 1493 ontdekt door Columbus. In 1636 werd het door de Nederlanders veroverd op de Fransen. De Fransen hadden in 1629 een fort gebouwd. Dit werd door de Zeeuwen uitgebreid en Fort Oranje genoemd. Sint-Eustatius werd een belangrijke doorvoerhaven; het meest winstgevende bezit van de West-Indische Compagnie (WIC). Het werd toen wel The Golden Rock genoemd. Aan het eind van de 18e eeuw woonden er dertigduizend mensen. Toen de Amerikanen hun vrijheidsstrijd tegen de Engelsen begonnen, leverden de Nederlanders hen wapens via Sint-Eustatius. Een Amerikaans schip dat de wapens kwam ophalen kreeg een saluutschot van Fort Oranje. Hiermee was Nederland het eerste land ter wereld dat de Verenigde Staten erkende als onafhankelijke mogendheid. De Engelsen verklaarden hierop Nederland de oorlog (Vierde Engelse oorlog), en namen Sint-Eustatius in. Vanaf 1816 was Sint-Eustatius weer Nederlands bezit, maar de voertaal bleef Engels. Sinds 1954 is Sint-Eustatius met de andere delen van de Antillen grotendeels zelfstandig.
In het referendum dat op 8 april 2005 op Sint Eustatius werd gehouden koos de bevolking van het eilandgebied voor het behoud van de Nederlandse Antillen. Omdat alle andere eilanden de Nederlandse Antillen als staatkundige eenheid willen verlaten, opteerde het eilandbestuur uiteindelijk voor rechtstreekse banden met Nederland.

Zo, pfff, ik ken het nu wel uit mijn hoofd.

De eilanders vierden deze week met bands, dansjes, eet-en drink kraampjes en verschillende speeches en drumbands.
Elke avond was er in het oude centrum wel iets te doen.
Gevolgd door een tropische kater wat het eiland domineerde.
Afgelopen dinsdag werden er op het ford (vanwaar de saluutschoten zijn beantwoord door de Nederlanders om de eerste Amerikanen te verwelkomen en te erkennen, verschillende ceremonies gehouden.
Om 6 uur 's ochtends werden de vlaggen gehesen gevolgd door saluut schoten van de Amerikaanse Coastguard die vervolgens weer beantwoord werden door schoten vanaf het eiland. Daarna vele toespraken en een groot ontbijt in Oranjestad.
De Statianen zijn maar al te trots op hun geschiedenis. En terecht.
Als dit eiland geen toegang verschafte aan de Amerikanen, had deze grootmacht hedendaags misschien niet bestaan.
Misschien wel beter als je het mij vraagt.
Maar je weet nooit wat een draai dat zou geven aan de rest van de wereldgeschiedenis. Gives you something to think about ;)
De hele dag was de zee bezaaid met zeilboten die een race hadden rond de Carribean om vervolgens in St.Eustatius te eindigen.
's Avonds was het natuurlijk groot feest met bands en veel drank.
Zelf was ik nog uitgenodigd om wat te gaan "jammen",met een Reggea band.
Dit ging uiteindelijk niet door omdat ze microfoons en statieven tekort kwamen, typisch Statiaans ;)
Vandaag (de dag erna), is het vrij kalm op het eiland.
Logisch want zelfs de kinderen onder de 10 jaar waren rond 1 uur 's nachts nog druk aan het dansen.

Lotte en ik zijn nu flink aan het netwerken en werk zoeken.
Volgens mij gaat dat allemaal vrij vlot lukken.
Er is nog veel onenigheid over de wetgeving hier aangezien alles per 10/10/2010 veranderd is.
De Nederlandse bureaucratie is op zo'n eiland natuurlijk niet toepasbaar.
Vragen als: hebben we een verblijfsvergunning nodig, samenlevingscontract en werkvergunnings regelingen blijven vaak onbeantwoord of je wordt met grote, vragende ogen aangekeken door ambtenaren
Gelukkig zijn ze heel vriendelijk en behulpzaam.
Bovendien willen ze zelf ook weleens weten hoe het nu zit.
Voorlopig genieten we nog elke dag van onze vrijheid en beginnen ons nu goed aan te passen.
We lopen langzamer, lachen om niets, groeten iedereen en liggen in de hangmat of op het strand (sorry guys).
Verder leren we wat Spaans ter voorbereiding op de rondreis door Zuid-Amerika en mogen binnenkort gaan "house-sitten", op een dikke villa op de kustwand met zwembad.

Goed, weer genoeg gedaan voor vandaag.
We houden jullie op de hoogte.
Succes met de kou en overstromingen daar. We volgen het journaal grinnikend met een g

• 17 November 2010 - 22:01

Sanca:

tsss lamzakken :D

• 17 November 2010 - 22:39

Antoine:

Nice going peepz!!!
    Zo te lezen staat de wind de goeie kant op :-)
    Goed bezig met netwerken en navraag en dat op een ontspannen tempo.
    Ik zat vanmiddag nog te kijken of er nieuwe verslagen stonden en zie net dat je dit gepost hebt, inclusief de mooie foto's.
    Have fun you two!!!

• 17 November 2010 - 22:42

Antoine:

Als je trouwens informatie wil hebben over de Nederlandse wetgeving, kun je onderstaande kamerleden mailen en een officieel besluit van hen, is altijd goed om in je inbox te bewaren, om locale authoriteiten te moeten overtuigen.

Cie.fin@tweedekamer.nl; m.agema@tweedekamer.nl; h.beertema@tweedekamer.nl; j.vbemmel@tweedekamer.nl; l.bontes@tweedekamer.nl; m.bosma@tweedekamer.nl; h.brinkman@tweedekamer.nl;t.vdijck@tweedekamer.nl; w.dille@tweedekamer.nl; j.driessen@tweedekamer.nl; a.elissen@tweedekamer.nl; s.fritsma@tweedekamer.nl; k.gerbrands@tweedekamer.nl; d.graus@tweedekamer.nl; l.helder@tweedekamer.nl; m.hernandez@tweedekamer.nl; leon.djong@tweedekamer.nl; j.vklaveren@tweedekamer.nl; w.kortenoeven@tweedekamer.nl; e.lucassen@tweedekamer.nl; r.deroon@tweedekamer.nl; j.sharpe@tweedekamer.nl; r.vvliet@tweedekamer.nl; g.wilders@tweedekamer.nl; c.aptroot@tweedekamer.nl; m.azmani@tweedekamer.nl; w.vanbeek@tweedekamer.nl; s.blok@tweedekamer.nl; b.dboer@tweedekamer.nl; a.bosman@tweedekamer.nl; hantenbroeke@tweedekamer.nl; brigitte.vdburg@tweedekamer.nl; i.dezentjehamming@tweedekamer.nl; k.dijkhoff@tweedekamer.nl; m.vhasselt@tweedekamer.nl; m.harbers@tweedekamer.nl; j.hennis-plasschaert@tweedekamer.nl; h.lodders@tweedekamer.nl; a.lucas-smeerdijk@tweedekamer.nl; a.vmiltenburg@tweedekamer.nl; a.mulder@tweedekamer.nl; h.nepperus@tweedekamer.nl; a.nicolai@tweedekamer.nl; c.vnieuwenhuizen@tweedekamer.nl; afke.schaart@tweedekamer.nl; j.snijder@tweedekamer.nl; secretariaat.vdsteur@tweedekamer.nl; t.venrooy-vanark@tweedekamer.nl; e.ziengs@tweedekamer.nl; a.bijleveld-Schouten@tweedekamer.nl; e.blanksma@tweedekamer.nl; h.bruins-slot@tweedekamer.nl; c.coruz@tweedekamer.nl; k.ferrier@tweedekamer.nl; s.buma@tweedekamer.nl; e.vhijum@tweedekamer.nl; r.knops@tweedekamer.nl; g.koopmans@tweedekamer.nl; a.koppejan@tweedekamer.nl; h.ormel@tweedekamer.nl; s.derouwe@tweedekamer.nl; m.smilde@tweedekamer.nl; m.sterk@tweedekamer.nl; m.vtoorenburg@tweedekamer.nl; sabine.uitslag@tweedekamer.nl; g.verburg@tweedekamer.nl; pieter.omtzigt@tweedekamer.nl; A.Slob@tweedekamer.nl; e.dijkgraaf@tweedekamer.nl

• 18 November 2010 - 09:59

Sven:

gijlie doet dat daar vree goe!!!!
    en wat lees ik tussen de regels door.......samenlevingscontract???

Greetzz vanuit het koude België

• 18 November 2010 - 17:35

Ramon Odijk:

Jaha een samenlevingscontract maakt het voor mij (Lotte) makkelijker om hier ook een baan te vinden maar de ene dienst hier zegt dat het kan de andere dienst heeft er nog nooit van gehoord en die stelt trouwen voor ;-/.
    Dus euh... toch best nog even afwachten want daar is het net iets te vroeg voor ;-). SSSSSSSSSSSSpannend!!!

• 19 November 2010 - 19:12

Willekens:

Hoi daar,

Groetjes vanuit Belgie.

Via deze weg willen we Lieselot ook een gelukkige verjaardag wensen!! Proficiat!!
    Amuseer jullie daar nog!

Groetjes,