Malaysia 29/05/2016 - 13/06/2016 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Ramon Odijk - WaarBenJij.nu Malaysia 29/05/2016 - 13/06/2016 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Ramon Odijk - WaarBenJij.nu

Malaysia 29/05/2016 - 13/06/2016

Blijf op de hoogte en volg Ramon

05 Juli 2016 | Maleisië, Kuala Lumpur

Zoals reeds aangegeven in het voorgaande reisverslag zijn we na ons bezoek aan Myanmar terug naar Thailand gegaan. Hier zochten we een eilandje in het Zuiden op en besloten we wat werk in te halen. Ramon werkt nog steeds full time als freelancer schrijver voor het bedrijf waarvoor hij werkte in Malta. Het enige waar hij over dient te beschikken is een internetverbinding. Gezien hij tijdens onze reis in Myanmar achterstand had opgelopen besloten we om een maandje stil te zitten. Ik begin aan mijn TEFL cursus en Ramon haalde zijn achterstand ruimschoots in. (Dit even ter duidelijkheid omdat we veel de vraag krijgen wat Ramon nu eigenlijk doet ;-).

In Thailand hadden we reeds besloten om na ons toegestane verblijf van een maand naar Maleisie af te reizen. De reden hiervoor was omdat we bij aankomst in het hotel in Ko Lanta (Thailand) een Lonely Planet vonden van Zuid- Oost- Azie die was achtergelaten door de vorige hotelkamer bewoners.

Dit was een teken dat we niet verloren konden laten gaan natuurlijk. Zodus namen we een verschrikkelijke lange busrit van maar liefst 13 uur, pfff. We hebben het wel een beetje gehad met lange busritten... Je kunt amper je knieen kwijt en Ramon zit steeds in een kniegevecht met zijn mannelijke buurman. Daarnaast valt het ook vaak voor dat er gretig gebruik wordt gemaakt van je schouders door de lokalen wanneer die als een blok in slaap vallen na 2 minuten. Veel respect heb ik voor hun, Ik zou zelfs durven zeggen dat ik een beetje jaloers ben over het gemak waarmee ze zo makkelijk het land der dromen betreden.
Eens aangekomen in Kota Bharu was het al avond, zochten we een hosteletje voor de nacht en trachtten we om aan onze rust toe te komen.

De volgende twee dagen verkenden we de stad en verbaasden we ons over hoe modern Maleisie wel niet was. Overal maar dan echt overal waren winkelcentras. Vergeleken met de Boeddhistische landen waarin we de laatste maanden hebben mogen vertoeven was het een grote aanpassing om omgeven te zijn door moslims en de daarbij horende gebeden die 5 maal per dag plaats vinden. Alcohol vinden was ook een hele uitdaging. Als je het al vond was het peperduur, dus veel hebben we niet gedronken in Maleisie wat ook wel eens een ervaring was.

Vanuit Kota Bharu reisden we af naar de Perhentian Islands, gelegen in het Noord-Oosten van het peninsula Maleisie. Daar was het immers goed weer, aan de West Kust was de moesson reeds begonnen. (Tijdens ons verblijf op het eiland in Thailand was er ook veel regen). We gingen naar Long Beach, we hadden gelezen dat we er heel goedkoop konden duiken en na 4 jaar hadden we hier enorm veel zin in. Uiteindelijk hebben we er 5 dagen doorgebracht waarvan we er drie gedoken hebben, gewoon omdat het zo belachlijk goedkoop was! Nog geen 20 euro voor een duik! We doken naar een wrak waar we verschillende soorten haaien en kleurrijke vissen zagen. Terug aan land in ons hostel waren we getuige van een grote varaan die op zijn doodse gemak een wandelingetje maakte! Wat een prachtig beest!

Tussen noot: Na het behalen van mijn TEFL liet ik er geen gras over groeien en solliciteerde ik voor verschillende jobs als leerkracht Engels in Myanmar en Thailand. Van Thailand kreeg ik geen gehoor, van Myanmar daarentegen ontvangde ik snel antwoord. Ik vulde enkele vragenlijsten in en werd uitgenodigd voor een skype gesprek. Na het lezen van mijn vorige reisverslag kan je je wel inbeelden dat ik door het openlucht dak ging. Helaas was de internet verbinding op het eiland waar we ons bevonden barslecht. We besloten om de volgende dag te vertrekken naar het vasteland zodat ik het skype gesprek kon hebben.

Het skypegesprek verliet niet zo goed, vond ik allesinds toch. Ik kwam nauwelijks aan het woord wanr de Australische man die me interviewde hield een monoloog waar ik maar weinig van verstond. Uiteraard was het zonsondergand en weergalmden er gebeden van 10 verschillende moskees door heel het dorp. We sloten het skypegesprek af en ik zou binnen twee dagen antwoord hebben.

De volgende stop werd Taman Negara, een plaatsje in het midden van Maleisie met een dicht begroeid regenwoud. Deze locatie was vlakbij Kuala Lumpur gelegen dus als ik zou worden aangenomen zouden we binnen een tijdspanne van een week van Kuala Lumpur naar Myanmar kunnen vliegen. In Taman Negara maakten we verschillende tochten door het regenwoud. `Tochten` is misschien een te groot woord want alle paden waren aangelegd wat het `jungle` gevoel wel een beetje weg nam. Verder genoten we van de rust en het prachtige uitzicht op de rivier die omringd was door een imposante bergketen.

De volgende dag opende ik mijn e-mail en las ik dat ik groen licht had gekregen. IK WAS AANGENOMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Gelukkig waren er in het dorpje Chinese winkels zodat we dit konden vieren! Binnen 5 dagen zou ik in Yangon moeten zijn. We gingen alvast naar Kuala Lumpur om daar nog even de stad te bezichtigen voor we opnieuw naar Yangon vlogen! :-) :-) :-)... Another dream come true!

In Kuala Lumper bezochten we de befaamde Petrona towers en verkenden we de stad met de vele markten. Tevens begaven we ons in een van de vele winkelcentra om 'deftige kleren' te kopen. Lees: kleren die niet volledig zijn afgebleekt door de zon en zonder gaten. :-)

Op de historische datum 13-06-2016 vlogen we opnieuw naar Myanmar. Het land waar we in eerste instantie verliefd op waren geworden. Als je me 5 jaar geleden zou verteld hebben dat ik ooit nog een job zou hebben in Myanmar als leerkracht Engels had ik wellicht gereageerd: 'Leerkracht, ik? No way! Trouwens waar ligt Myanmar precies?'.

In het volgende reisverslag meer over onze job en leven in Myanmar. Stay tuned!

• 06 Juli 2016 - 01:16

Barbara:

Super gaaf weer! Hoe gaat Ramon dat dan doen met zijn werk in Myanmar, zonder internet?!

• 08 Juli 2016 - 16:48

Lotte:

We hebben een smartphone moeten kopen... met als doel hem te gebruiken als wifi hotspot... de 3G verbinding is redelijk betrouwbaar. De modernisering gaat razend snel hier helaas.

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Onze trip naaar Azie!

Laos: sticky rijst, Lao Lao (rijstwiskey), de tijger die in het Noorden van het land door de wouden sluipt, de machtige Mekong die het land doorsnijdt, bergketen achter bergketen, kleuriijke stammen die in zanddorpjes wonen, de straat die `s ochtends oranje kleurt met monikken die hun giften ontvangen… een pachtig land!
Wij zijn gestart in het Noorden van het land waar we een fiets hebben gehuurd die we al snel hebben vervangen door een motor. Zo maakten we verschillende tochten in een spectaculaire omgeving, na elke bocht viel onze mond weer open door de pracht van de omgeving.
Helaas kregen we na een uurtje gereden te hebben een platte band met de motor. Nadat we hem een kleine 10 kilometer geduwd hebben besloot ik om te liften. De eerste pick up truk stopte en gaf ons een bumpy ride naar de garage. Binnen de 10 min was het weer opgelost en konden we weer verder.

De volgende stop maakten in Huay xai van hieruit namen we de slowboat over de Mekong naar Luang Prabang. De reis duurde twee dagen. Ook al stond de rivier laag en waren het twee bewolkte dagen, het was een super ervaring. We vaarden langs de meest geisoleerde dorpjes en wuifden terug naar kinderen die ons begroetten. Heel interessant om het leven op de Mekong te mogen ervaren.

Eens aangekomen in Luang Prabang hebben we deze stad die op de lijst van de Unesco werelderfgoed staat onder handen genomen. Het hoogtepunt hier was om de eeuwenoude traditionele ceremonie mee te maken van de monikken die om 6:00 uur `s ochtends hun giften ontvangen van de bevolking. In Luang Prabang zijn er 33 boeddistische tempels waarvan alle monikken elke ochtend giften in ontvangst nemen. De hele straat waar deze 33 tempels zich bevinden kleurt oranje en alles gebeurt in stilte. Jammer genoeg zijn er teveel toeristen die hier heel onrespectvol mee omgaan door de monikken van een oncomfortabele afstand te fotograferen maar dat is weer een ander verhaal.

Vervolgens gingen we naar Vang Vieng. Er was ons gezegd dat de rit 3 a 4 uur duurde maar in plaats daarvan kwamen we 7 uur later aan, maar deze frustratie smelte als sneeuw voor de zon toen we het stadje zagen. Het dorpje ligt aan de rivier in een vallei omgeven door surreeel tandgeberte. Hier hebben we een weekje doorgebracht. We hebben en motot gehuurd en zijn de omliggende dorpjes gaan verkennen. Af en toe maakte we een stop om een grot in te gaan die een boer op zijn erf had gevonden en er als bijverdienste een attractie van had gemaakt, vooral omdat je er helemaal alleen bent. Daarnaast zijn we ook de rivier afgedreven met een band. Lekker ontspannen, je hoeft niets te doen alleen heel af en toe eens te peddelen als je in de buurt van een grote steen komt. Dit tochtje duurde zo een 2 uur en onderweg op de rivier gooien de barretjes touwen op het water waarmee je jezelf naar de bar toetrekt en een pintje kunt gaan drinken. Super idee!

Nadien zijn we naar de hoofdstad Vientiane gegaan waar we al snel weer weg waren omdat het een grote stad is en er niet veel te beleven valt.

Ondertussen kwam oudejaarsavond dichterbij en beslisten we dit te vieren in het Zuiden van Laos, namelijk de 4000 Islands. Na een busrit van 12 uur waarvan ze hadden gezegd dat hij maar 5 a 6 uur duurde kwamen we aan in Savannakhet. Hier sliepen we een nacht en namen we de volgende dag de bus naar Pakse in het gezelschap van twee Nederlanders.
Aangekomen in Pakse namen we de bus naar de eilanden en kwamen we op de 30-12-2015 aan tijdens zonsondergang. Alweer een adembenemend zicht werd aan ons zicht bloot gesteld. De Mekong heeft zoveel energie, het is een magische, krachtige rivier.
We namen een hotel samen met de Nederlanders en besloten om samen oud en nieuw te vieren. We hebben oud en nieuw gevierd op een klein strandje.

De 4000 Islands bestaan uit primitieve dorpjes waar mensen nog leven van vissen, landbouw en toerisme.

Als laatste stop in Laos gingen we opnieuw naar Pakse. Hier hebben we een scootertocht van 2 dagen gemaakt waarbij we langs watervallen en kleine dorpjes kwamen. Na 2 kilometer in een zandweggetje te zijn ingeslaan kwamen we in het dorpje dat bestond uit houten huisjes met muren van geweven bamboe. Kinderen komen op je af gerund om hallo te zeggen, varkens, kippen, koeien en honden steken de weg over. Er is geen electriciteit maar als het donker wordt, wordt er een vuurtje aangemaakt. Vrouwen maken de reist schoon, verzorgen hun moestuintje, koken, wassen de kleren. Mannen helpen mee in het moestuintje, vissen, herstellen het huisje waar nodig. Deze mensen zijn heel arm maar zijn onvoorstelbaar oprecht vriendelijk.

Op dit Moment zijn we onderweg naar Cambodja waarover volgende maand meer. Het moet gezegd worden een visa van 1 maand voor elk land in Zuid Oost Azie is veel te weinig… Goed dat we hier nog even blijven hangen dus :-)