Malaysia 07/04/2017 - 10/05/2017 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Ramon Odijk - WaarBenJij.nu Malaysia 07/04/2017 - 10/05/2017 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Ramon Odijk - WaarBenJij.nu

Malaysia 07/04/2017 - 10/05/2017

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Ramon

10 Mei 2017 | Maleisië, Kuala Lumpur

Tijd voor een reisverslag!! Na een jaar verbleven te hebben in de hoge, droge geïsoleerde bergen van Taunggyi zijn we vertrokken naar Thailand! Onze eerste stop was uiteraard Bangkok. Daar hebben we enkele dagen uitgerust en veel gegeten vooral veel vlees. Met vlees bedoel ik echt vlees zonder stukken darm of maag of hart die eraan bungelen ZALIG!!! Naast vlees hebben we ook veel kaas, bruin brood en koffie op. Helemaal ondergedompeld in complete luxe na het Tauggyi, Myanmar avontuur.
Na een familiebezoekje in Bangkok zijn we doorgegaan naar een kustplaatsje Cha Am genaamd. Het was op dat moment Songkran; wat waterfestival betekent. Gezien het een klein stadje is worden openbare voorziening zoals transportmogelijkheden en dergelijke daar toch degelijk door aangetast. Aldus besloten we om een paar dagen in het dorpje te blijven en deel te nemen aan het waterfestival. Via het hotel waar we verbleven leerden we redelijk veel mensen kennen en samen met hun hebben we dan het festival een dag doorgebracht wat een geslaagde dag was. Gezien het gaat over Thailand, waren veel van deze mensen expats, waarvan er velen ook wel eens `sexpats` worden genoemd. Dit zijn meestal mannen die in hun eigen land niet echt populair zijn bij de vrouwen. Eens aangekomen in Thailand worden ze door de lokale vrouwen heel open en liefkozend ontvangen. Deze mannen die een chronisch aandachtstekort hebben van vrouwen in eigen land weten niet wat hun overkomt. Ze genieten met volle teugen van elk moment, voelen zich belangrijk en hebben ook een invloed op deze Thaise vrouwen. Vooral op financieel gebied. Vervolgens vinden ze kort daarna 'de vrouw' die hun aandacht geeft, er goed uitziet en open is om een onbeperkt aantal activiteiten te verrichten zolang daar een financiële beloning aan vast hangt. De man beslist om helemaal te gaan voor deze relatie en zich te settelen in Thailand. Eens zijn blinde waas van 'liefde' voorbij is heeft hij de neiging om binnen een tijdspanne van 10 minuten na het ontwaken, alcohol in steeds grotere hoeveelheden als eerste vloeistof toe te dienen. Waardoor ze de hele wereld en hun eigen leven heel bitter kunnen gaan inzien en bij de pakken blijven zitten. Na enkele dagen met deze `sexpats` te hebben rondgehangen hadden we er wel genoeg van. Gelukkig konden we op korte termijn een treinticket naar Maleisië bemachtigen.

De eerste stop in Maleisië was in Pulau Langkawi. Dit is een eilandje net ten Zuiden van Thailand en tot onze grote vreugde ook Duty free. Het bier in Maleisië is namelijk vrij kostelijk. Een blikje bier van 330cl in de winkel kost zo een twee euro. De reden hiervoor is dat het een moslimstaat is en dat er een zware taxatie op het bier wordt gerekend. Na 17 uur op de trein, 3 uur op de bus en 1,5 uur op de overzetboot, kwamen we uiteindelijk aan en vonden we een verblijfplaats. Vervolgens zochten we naar iets wat onze magen kon vullen. Al snel bleek dat de Maleisische keuken niet echt de gezondste ter wereld is. 70% is gefrituurd en bij 90% van de verschillende gerechten zijn geen groenten in begrepen. Gelukkig is er een groot percentage Maleisiërs die van India afstammen aanwezig. Waar het eten heerlijk is en veel groenten bevat in vergelijking met de Maleisische keuken. Al snel maakten we Kennis met Aymen, een Egyptenaar die ook aan het rondreizen was en Toni de Azerbeidzjaan die werkte in het hostel samen met zijn vriendin. De 6 dagen die we daar verbleven bestonden uit een ritje rond het eiland met de scooter. Een boottochtje tussen de prachtige begroeide kliffen die de zee uitstaken waar we enkele Dusky leaf monkeys zagen (zie google), en een groep arends. De resterende activiteiten bestonden uit zwemmen in turquoise water en struinen in zand zo wit en zacht als gemalen ivoor. Darten met Toni en Aymen, lekker niets doen en genieten van de warmte deden we regelmatig. Daar waren we wel aan toe na 11 maanden in de droge, hoge, koude bergen doorgebracht te hebben.

De volgende stop was Penang. Een schiereiland ten Zuiden van Pulau Langkawi, waarvan de hoofdstad Georgetown bekend staat als een kunststad en uiteraard op de Unesco world heritage lijst staat. De stad is bedekt met levensgrote 3D muurschilderingen van verschillende artiesten. Om deze allemaal te bezichtigen ben je al snel een dag of twee bezig. Twee dagen later zijn we afgezakt naar een kleiner plaatsje wat vlak bij het nationale park ligt. Daar hebben we een motor gehuurd en zijn we heel het eiland gaan verkennen. Eilanden in Maleise zijn geweldig. De kern van de woongebieden ligt aan de buitenrand en 50- 95%, afhankelijk van welk eiland is pure jungle. De kans dat je wildlife ziet, is dus enorm groot. Het zien van een varaan zo groot als een krokodil, een groep apen, tropische vlinders, supergrote insecten, tropische vogels waaronder toucans, en nog vele andere die ik 'nog' niet kan benoemen is vrij normaal. De lokale mensen kijken er niet meer van op en zien het in het geval van een varaan bijvoorbeeld meer als een hinderlijk (wanneer ze zich op de openbare wegen begeven) dan een meesterwerk van de natuur. Het is maar net wat je gewend bent, niet?

Gezien de reis van Penang naar Melacca te veel tijd in beslag zou nemen besloten we om een tussenstop te maken in Kuala Lumpur.  We zijn er vorig jaar reeds geweest en hebben de meeste bezienswaardigheden al gezien. Daar leerden we twee Duitsers kennen en met hun gingen we een avondje stappen. Daar liepen we ook een Nederlander en een Braziliaan tegen het lijf en voor we het wisten was het al bijna ochtend. Wel geweldig om weer in contact te komen met andere reizigers.

Vervolgens was het de beurt aan Melacca, een historische stad aan de Westkust waar alle Chinese, Indische en Arabische landen koers naar zetten in lang vervlogen tijden om handel te drijven. Door het grote succes werd het al snel gekoloniseerd door ten eerste Portugal, ten tweede Engeland en als laatste kon Nederland uiteraard niet uitblijven, het gaat immers om koloniseren :-).
We hebben alle bezienswaardigheden gezien maar buiten de replica van een Portugees schip was het niet echt de moeite moet ik zeggen. Het was eerder een openlucht museum in plaats van een stad. Vegelijkbaar met Brugge in België. Overal moest je hoge toegangsprijzen betalen en de gegeven informatie was niet echt leerrijk. Wel leerden we over het eiland Tioman, wat stond beschreven als een van de mooiste ter wereld, dus besloten we daarheen te gaan.

De reis ernaartoe was ook best lang en uitputtend dus toen we aankwamen besloten we de eerste dag, tevens ook Ramon zijn verjaardag, lekker niets te doen. Daarvoor is dit eiland ideaal. Tioman bestaat uit 95% jungle en de verschillende dorpjes zijn eigenlijk al de verschillende stranden die er te vinden zijn op het eiland. Er waren enkel twee 'paden' door de jungle om van het ene naar het andere strand te wandelen. Wanneer je naar een van de andere stranden wil, is een boot het enige transportmiddel. Met 'paden' bedoel ik dan dat je de elektriciteitskabels dient te volgen. Op sommige plaatsen is er een boom op gevallen en kun je hem niet zien maar dit houdt het wel spannend natuurlijk. Je moet echt onder of boven bomen en heen klauteren en snel gaan om te voorkomen dat je achteruit gaat glijden. Dit alles terwijl je helemaal leeg loopt door de vochtigheid, GEWELDIG we hebben de jungle en de zee zo hard gemist (elke dag dat ik ervan verwijderd was) dat ik er extatisch van werd.

Daarnaast hebben we gedoken wat altijd geweldig is. Het water is zo helder en er is tevens extreem veel marinelife te zien. Tijdens onze eerste duik werden Ramon en ik afgezogen door een klein haaitje wat blijkbaar een 'sharksucker' wordt genoemd. Blijkbaar zijn dit 'walvis haai suckers' (ik weet niet of dit de officiële naam is of het beperkte Engels van onze divemaster). Deze `sharksuckers` zijn altijd wel in de buurt maar een walvis haai is er maar sporadisch. Bij gebrek aan een walvis haai waren Ramon en ik de grootste wezens in zijn buurt en besloot hij om aan ons te komen zuigen, bizarre maar heel leuke ervaring. Ook tijdens het snorkelen zagen we pijlstaartroggen, barracuda's en enkele identificeerbare vissen.

Wat ik wel van heel dichtbij gezien heb tijdens onze laatste dag op het eiland was een slang (zoals de meeste onder jullie al weten maar ik vertel het hier nog even voor de niet facebook mensen).
Ik lag op het strand onder de schaduw van een boom lekker uit te rusten en te genieten van het mooie uitzicht toen er opeens zomaar een slang uit die boom viel. Zo een dertig centimeter voor mijn voeten. Ramon was net een strandwandeling aan het maken en al enkele meters uit de buurt. Ik wist niet goed wat te doen, mijn instinct nam het compleet over en het enige waar ik aan dacht was stil zitten, stil zitten, niet bewegen. Dat deed ik en tevens riep ik Ramon die net te ver weg was om te zien wat er aan de hand was. De slang die waarschijnlijk een kleine beweging had gedetecteerd van een wel heel groot wezen, te groot voor zijn normale prooi voelde zich hierdoor waarschijnlijk bedreigd. Wat duidelijk te merken was aan haar agressieve gedrag, ze begon namelijk op te krullen tot ze voor ¾ van haar totale lengte boven de grond uit rees. Bijna op gelijke hoogte met mij en duidelijk klaar om elk moment toe te slaan. Ramon was ondertussen dichtbij genoeg om de situatie te ontleden. Hij was klaar om iets te gooien en gaf me aan de handdoek naar de slang te gooien!! De adrenaline vloeide al hevig doorheen mijn hele lichaam en ik ben naar achter gekropen, opgesprongen en hard gaan sprinten. Nooit geweten dat ik zo hard kon sprinten. Het laatste wat ik van de slang zag, was dat ze snel weg gleed onder de bladeren. Ramon daarentegen zag de slang nog twee keer naar me uithalen voordat ze weg gleed. Gelukkig, gelukkig, heeft ze niet gebeten. Ze was waarschijnlijk even bang als ik. Om te bekomen van dit tien seconden durende onderonsje besloten we naar de duikschool en barretje te gaan waar we regelmatig kwamen. Toen ik het verhaal vertelde vroeg de eigenaar hoe de slang eruit zag en wist hij me te vertellen dat het een blad slang was. Er zijn twee soorten: een die dodelijk is en een die redelijk giftig maar niet dodelijk is. Ik heb geen idee met welke ik de eer had en ben toch wel blij dat ik het niet in levende lijve heb moeten ondervinden. Achteraf gezien moet ik wel zeggen dat het een heel unieke ervaring was om oog in oog te staan met dit prachtige wezen van de natuur. Het was super intens, passioneel en temperamentvol onderonsje zeg maar. :-)

We hebben 10 dagen op het eiland doorgebracht en zijn op dit moment terug in Kuala Lumpur om af te reizen naar Indonesië vannacht!!!
Tot de volgende!!

• 11 Mei 2017 - 22:06

Stefaaan:

Hi wereldreizigers,

Buiten geweldig schrijven beleef je geweldige taferelen.

Geniet telkenmale van het lezen van jullie reisverslagen en het is alsof ik het gevoel heb dat ink mee reis.

Veel groeten,
    Stefaan & Hilde.

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Onze trip naaar Azie!

Laos: sticky rijst, Lao Lao (rijstwiskey), de tijger die in het Noorden van het land door de wouden sluipt, de machtige Mekong die het land doorsnijdt, bergketen achter bergketen, kleuriijke stammen die in zanddorpjes wonen, de straat die `s ochtends oranje kleurt met monikken die hun giften ontvangen… een pachtig land!
Wij zijn gestart in het Noorden van het land waar we een fiets hebben gehuurd die we al snel hebben vervangen door een motor. Zo maakten we verschillende tochten in een spectaculaire omgeving, na elke bocht viel onze mond weer open door de pracht van de omgeving.
Helaas kregen we na een uurtje gereden te hebben een platte band met de motor. Nadat we hem een kleine 10 kilometer geduwd hebben besloot ik om te liften. De eerste pick up truk stopte en gaf ons een bumpy ride naar de garage. Binnen de 10 min was het weer opgelost en konden we weer verder.

De volgende stop maakten in Huay xai van hieruit namen we de slowboat over de Mekong naar Luang Prabang. De reis duurde twee dagen. Ook al stond de rivier laag en waren het twee bewolkte dagen, het was een super ervaring. We vaarden langs de meest geisoleerde dorpjes en wuifden terug naar kinderen die ons begroetten. Heel interessant om het leven op de Mekong te mogen ervaren.

Eens aangekomen in Luang Prabang hebben we deze stad die op de lijst van de Unesco werelderfgoed staat onder handen genomen. Het hoogtepunt hier was om de eeuwenoude traditionele ceremonie mee te maken van de monikken die om 6:00 uur `s ochtends hun giften ontvangen van de bevolking. In Luang Prabang zijn er 33 boeddistische tempels waarvan alle monikken elke ochtend giften in ontvangst nemen. De hele straat waar deze 33 tempels zich bevinden kleurt oranje en alles gebeurt in stilte. Jammer genoeg zijn er teveel toeristen die hier heel onrespectvol mee omgaan door de monikken van een oncomfortabele afstand te fotograferen maar dat is weer een ander verhaal.

Vervolgens gingen we naar Vang Vieng. Er was ons gezegd dat de rit 3 a 4 uur duurde maar in plaats daarvan kwamen we 7 uur later aan, maar deze frustratie smelte als sneeuw voor de zon toen we het stadje zagen. Het dorpje ligt aan de rivier in een vallei omgeven door surreeel tandgeberte. Hier hebben we een weekje doorgebracht. We hebben en motot gehuurd en zijn de omliggende dorpjes gaan verkennen. Af en toe maakte we een stop om een grot in te gaan die een boer op zijn erf had gevonden en er als bijverdienste een attractie van had gemaakt, vooral omdat je er helemaal alleen bent. Daarnaast zijn we ook de rivier afgedreven met een band. Lekker ontspannen, je hoeft niets te doen alleen heel af en toe eens te peddelen als je in de buurt van een grote steen komt. Dit tochtje duurde zo een 2 uur en onderweg op de rivier gooien de barretjes touwen op het water waarmee je jezelf naar de bar toetrekt en een pintje kunt gaan drinken. Super idee!

Nadien zijn we naar de hoofdstad Vientiane gegaan waar we al snel weer weg waren omdat het een grote stad is en er niet veel te beleven valt.

Ondertussen kwam oudejaarsavond dichterbij en beslisten we dit te vieren in het Zuiden van Laos, namelijk de 4000 Islands. Na een busrit van 12 uur waarvan ze hadden gezegd dat hij maar 5 a 6 uur duurde kwamen we aan in Savannakhet. Hier sliepen we een nacht en namen we de volgende dag de bus naar Pakse in het gezelschap van twee Nederlanders.
Aangekomen in Pakse namen we de bus naar de eilanden en kwamen we op de 30-12-2015 aan tijdens zonsondergang. Alweer een adembenemend zicht werd aan ons zicht bloot gesteld. De Mekong heeft zoveel energie, het is een magische, krachtige rivier.
We namen een hotel samen met de Nederlanders en besloten om samen oud en nieuw te vieren. We hebben oud en nieuw gevierd op een klein strandje.

De 4000 Islands bestaan uit primitieve dorpjes waar mensen nog leven van vissen, landbouw en toerisme.

Als laatste stop in Laos gingen we opnieuw naar Pakse. Hier hebben we een scootertocht van 2 dagen gemaakt waarbij we langs watervallen en kleine dorpjes kwamen. Na 2 kilometer in een zandweggetje te zijn ingeslaan kwamen we in het dorpje dat bestond uit houten huisjes met muren van geweven bamboe. Kinderen komen op je af gerund om hallo te zeggen, varkens, kippen, koeien en honden steken de weg over. Er is geen electriciteit maar als het donker wordt, wordt er een vuurtje aangemaakt. Vrouwen maken de reist schoon, verzorgen hun moestuintje, koken, wassen de kleren. Mannen helpen mee in het moestuintje, vissen, herstellen het huisje waar nodig. Deze mensen zijn heel arm maar zijn onvoorstelbaar oprecht vriendelijk.

Op dit Moment zijn we onderweg naar Cambodja waarover volgende maand meer. Het moet gezegd worden een visa van 1 maand voor elk land in Zuid Oost Azie is veel te weinig… Goed dat we hier nog even blijven hangen dus :-)