Belize - Reisverslag uit Belize-stad, Belize van Ramon Odijk - WaarBenJij.nu Belize - Reisverslag uit Belize-stad, Belize van Ramon Odijk - WaarBenJij.nu

Belize

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Ramon

20 Februari 2013 | Belize, Belize-stad

Hoi hoi,

De andere korte reis van enkele dagen die we gemaakt hebben was naar Belize. (ook toen we nog in d&d werkte).
Belize is helemaal anders dan alle andere Centraal-Amerikaanse landen.
De voertaal is engles, de inwoners zijn een smelt kroes van vele verschillende culturen.
Alles is heel goed geregeld! Bussen zijn van de overheid en als je geluk hebt wordt er reggae op gedraaid. Het ligt aan de Caribische kust en heeft hele mooie stranden! Er hangt ook een heel relaxte sfeer.
Rondreizen met chickenbussen is echt formidabel! Je krijgt elke keer een mooi beeld van de lokale bevolking. Er zaten mayatjes op die meestal redelijk klein en fijn zijn, de garifunas zelf zijn meestal heel lang en breed gebouwd. Dan heb je de gewone spaanstalige mensen die eigenlijk ook weer een mix zijn van Europeanen en natives zeg maar. Natuurlijk gaan de culturen onderling ook met elkaar om. Het is echt prachtig om dit allemaal naast elkaar te zien ongelooflijk hoe mensen met zulke verschillende culturen naast elkaar leven. Heel intrigerend! (voor een Vlaamse die uit een piepklein landje komt waar er altijd een taalstrijd en bevoegdhedenstrijd op de loer ligt en het verder bestaan van het land in gedrang brengt... belachelijk!).
We hebben wel nog enkele zaken kunnen doen op de korte tijd dat we in Belize waren namelijk: We hebben een kayak gehuurd en zijn door de mangrove gaan paddelen met adembenemende views! Heel veel iguanas, resten van mayatempels, de Caribische zee in het achteroor...mmhhh....
We hebben een dagje aan het strand gelegen.
Belize city zijn we doorgereisd maar was in onze mening niet echt al teveel aan. We zijn allebei niet echt fan van grote steden.
Dat was het zo een beetje. De tweede keer dat we in Belize geweest zijn was in juli om door te reizen naar Cancun om onze vlucht naar Belgie te halen maar dat is alweer een ander reisverslag.
Op dit moment zitten we in Letland Riga. Hier zijn we aan het werk als croupiers in eel live casino... ;-), we hadden het zelf nooit kunnen verzinnen maar kijk via via via zijn we hier terecht gekomen. Meer details over de terugkeer naar Europa na 3 jaar Centraal-Amerika komt eraan! Heel veel belevingen op heel korte tijd... nieuwsgierig? Nog even geduld!
Dikke knuffel van ons aan jullie allemaal!