Zipolitianen - Reisverslag uit Zipolite, Mexico van Ramon Odijk - WaarBenJij.nu Zipolitianen - Reisverslag uit Zipolite, Mexico van Ramon Odijk - WaarBenJij.nu

Zipolitianen

Door: rodijk

Blijf op de hoogte en volg Ramon

22 Februari 2012 | Mexico, Zipolite

Zoals verteld in het vorige reisverslag zitten we aan de Pacificische kust, enkele kilometers buiten de beschaving van Puerto Escondido.
We zijn vanuit daar enkele kilometers zuidwaards gereisd naar het kleine hippie dorpje aan de kust, Mazunte.
Een piepklein dorpje met een lam-geblowde hippie commune.
Uber relaxed, hangmatten sfeertje en prachtige kust.
De volgende dag zijn we naar Zipolite afgedaald wat bekend staat als een dorpje met dezelfde ¨state of mind¨, en overigens het enige naaktstrand in Mexico is.
We werden net voor ons vertrek gewaarschuwd voor de criminaliteit en agressieve sfeer in Zipolite maar we besloten het zelf uit te zoeken.
Tenslotte zijn we wel in gevaarlijkere gebieden geweest.
Aangekomen in het snik hete strand dorpje wat eigenlijk niet meer is dan een straat en kustlijn met restaurantjes en bars, ondervonden we een super sfeer en gevoel van hartelijkheid.
Helemaal niet waar de hippies ons voor gewaarschuwd hebben maar die vinden dan ook dat een keer douchen in de week ook een uiting van agressie is.
Een kamer gevonden voor $100 Pesos per nacht (da´s zo´n 6 Euro), incl gebruik van de keuken.
Dezelfde avond natuurlijk op stap gegaan om Zipolite te verkennen.
Sta mij toe om een, zo kort mogelijke beschrijving te geven van dit exclusieve dorpje:
Een korte straat met veel Itialiaanse restaurantjes (zo´n 30% van de inwoners is Italiaan of Frans/Canadees), lokale eet tenjes met plastic stoeltjes voor het huis waar ze wonen en moeder kookt terwijl de dochters serveren.
Gezellige clubs en barretjes met muziek van Salsa tot Rock.
Je komt iedereen op blote voeten tegen aangezien het lekker op een straatje is en je mond staat niet stil met goedendag´s en hoe is het´s.
Dan de kust die met vijf sprongetjes te berijken is via elk punt van de straat.
Een prachtige baai met wit zand en blauwe zee.
Palmbomen en rotsen, barretjes en hangmatten, naakte en geklede mensen, wiet en bier in het openbaar, Reggae en Blues, pizza en burritos, surfers en hippies, kleuter en bejaarde, gitaren en gezang, Fransen en Yankees, Mexicanen en Italianen, Canadezen en Marsianen...en een Belgje en Nederlander.
Alles zonder wrijving en met respect voor iedereen.
Na enkele dagen in Zipolite hebben we al veel mensen leren kennen in het uitgaans leven en in het dorp.
Het plan was om naar Mexico City te gaan voor wat werk maar zoals het altijd gebeurd veranderen plannen al heel snel en spontaan.
We werden verliefd op het dorpje en vooral de kust en besloten hier werk te zoeken zodat we langer kunnen blijven.
Zoals altijd ging dat niet al te moeilijk.
Lotte kon al snel een baan krijgen in een Italiaans restaurant als serveerster en ik begon dezelfde avond in een strand barretje waar we de eerste avond goed dronken en tegen zonsopgang vertrokken.
Blijkbaar een goede indruk gemaakt.
Het barretje heet "Bang Bang", (Tequila shot), is gemaakt van wrakhout, heeft de enige pool tafel in het zand en aan het strand, draait lekkere rock en blijft als laatste open van Zipolite.
Het is makkelijk om onder mijn werk de zee in te duiken en als er een klant komt ben ik er binnen 5 sec. bij.
Lekker vertrouwd achter de bar met je blote voeten in het zand...hmmmm.
Het verdiend zo´n $25 Pesos/uur en neem gemiddeld zo´n $150 Pesos/avnd mee naar huis.
Dat 6 dagen in de week is een leuk inkomen.
(Lotte): Euh wat valt er nog te zeggen?? Langs komen mensen!!!!
(Ramon): Yep.
Voorlopig wonen we hier nog wel twee maanden en evalueren we als bruine mensen met zwemvliezen.
Op facebook verschijnen binnenkort wel wat foto´s.
Hartelijke groeten vanuit Zipolite!!!

• 22 Februari 2012 - 21:32

Hans:

Hallo Ramon en Lotte,
    We beginnen toch zo langzamer hand wel jaloers te worden. Geniet er maar van. Blijf gezond en vrolijk. Groeten, Joske en Hans

• 22 Februari 2012 - 21:42

Teun:

Oh g*d man, 'kan nie w8en!
    En 'k moet... ;)

• 23 Februari 2012 - 09:59

Sanca:

miljaar dat klinkt daar weer verdomd goed!!!

• 23 Februari 2012 - 12:54

Krukkie:

het klinkt allemaal wel heel erg aanlokkelijk!! Wat een geweldig verhaal man! Ik gun het jullie van harte!! Dikke knuffel!!
    JK

• 23 Februari 2012 - 13:28

Katrien:

hey lottie!!
    ik lees elke keer jullie verslag met veel plezier en een gezonde portie jaloezie :) een grote portie jaloezie zeg maar!! is Zipolite makkelijk bereikbaar vanaf de luchthaven? heb véééél zin om af te komen :)
    mis je keihard!!
    dikke zoen

• 25 Februari 2012 - 23:05

Mellie:

Klinkt heerlijk schatjes!
    xxx

• 26 Februari 2012 - 18:53

Lotte:

@Sanneke: U nederlands aan het oefenen pruts? Alles goed meiteke?
    @Katrientje: Heeeeey schatteke amaai das veel te lang geleden weer eh! Ticktes vanuit Brussel naar Cancun (er zijn veel promoties via jetairfly only voor 200EUR enkel, van Cancun is het wel nog 1500km naar hier dus lang op de bus zitten...) mis je ook meiteke dikke dikke knuffel!!!!