Viva Guatemala!!! - Reisverslag uit Cobán, Guatemala van Ramon Odijk - WaarBenJij.nu Viva Guatemala!!! - Reisverslag uit Cobán, Guatemala van Ramon Odijk - WaarBenJij.nu

Viva Guatemala!!!

Door: rodijk

Blijf op de hoogte en volg Ramon

16 September 2011 | Guatemala, Cobán

(Ramon):
Sodemieter, alles gaat in een sneltrein vaart!!
Na afscheid te hebben genomen van onze vorige woonplaats Copan Honduras zijn we aangekomen in Coban in het hartje van Guatemala.
Het landschap hier in Centraal-Guatemala is prachtig.
Eindeloze bergen,heuvels en dalen.
Bovendien door het regenseizoen ook ontzettend vruchtbaar en groen.
We keken even rond en besloten vlug weer door te reizen naar Lanquin wat bekend staat om zijn diepe en nog on ontdekte grotten.
Daar aangekomen via een hobbelige weg diep in een vallei en woekerende jungle, hebben we een goedkoop hotelletje gepakt om ´sochtends de grotten te gaan bezoeken.
´s Avonds viel overal het licht uit, wat vrij normaal is maar in deze ´outback´, is het een stuk primitiever en mysterieuzer.
Toch nog even naar de ingang van de grotten gelopen om de vleermuizen met duizenden te zien uitvliegen rond je hoofd.
De volgende dag naar de grotten gegaan maar ze hadden daar nog steeds geen licht.
We kregen een kaarsje mee maar dat was natuurlijk onvoldoende om te voorkomen dat je om de twee meter onderuit gleed en nog niets van de grotten zag.
We besloten maar om in het dorpje op zoek te gaan naar een goede zaklamp.
Daar kwamen we er ook achter dat je er niet kon pinnen.
Het dichtsbijzijnde pin automaat was in Coban, zo´n twee uurtjes terug rijden.
We hebben dat uit noodzaak dan maar moeten doen en hebben nog een nacht in Coban doorgebracht.
De dag erna zijn we vertrokken naar Semuc-Champey wat bekend staat om zijn watervallen en grotten (heel dit gebied trouwens).
Zo´n drie uurtjes later zaten we via busjes en achterin de pick-ups, midden in de jungle.
We hadden een goedkope eco-dormatory (een natuurbewuste huisjes complex met een vijftal bedden),met hangmatten en lekker aan een riviertje in prachtige omgeving.
Het grote voordeel van alles is,dat wij nu overal met z´n tweeén rondlopen en verblijven waar normaal honderden toeristen zich begeven.
Het toeristen seizoen is over en alles is heerlijk voor ons zelf.
Na wat dagen heerlijk gechilled te hebben in nde natuur en rivier, zijn we de grotten gaan bezoeken.
We waren alleen met een gids, kregen een kaarsje mee en liepen tot je middel in het water de eeuwen oude grot in.
Het is, op je kaarsje na, pik donker en op sommige stukken moet je zwemmen en je kaarsje zien droog te houden.
Een spannende ervaring. Wadend door sterke stromingen in het donker, uitkijkend voor scherpe rotsen en zelfs springen in het diepe onbekende water in de grot zelf en hopen dat je geen stenen raakt. En dat allemaal met een lullig kaarsje!!
Toen we weer uit de grot kwamen (we kwamen aan de uitgang een 20 tal toeristen uit Coban tegen die nu al, met zoveel kaarsjes bij elkaar,doods bang waren om verder te gaan), lachtten we beiden de spanning van ons af en droven we de rivier af in een binnenband van een auto door de prachtige jungle om na een kwartier bij ons houten hotelletje weer uit te komen.
Het biertje erna smaakte verdomd goed kan ik je vertellen.
De dag erna zijn we naar een bergtop in de jungle gewandeld om van een fantastisch uitzicht over de waterval en zijn stille,blauwe baden te genieten.
Ook kwamen we hier onze eerste wilde apen tegen.
Na de afdaling lekker (met z´n tweeén!!!), in de baden gepoedeld die chloor blauw waren door de visjes die alles schoon eten.
Zelfs onze lichamen werden schoongezogen door de kleine monsters die zich voeden met je dode huidcellen. Vegetarische Pirañas zegmaar.
Na een paar dagen magisch,relaxed en begroeid Champey, besloten we naar Flores af te reizen.
Flores ligt veel noordelijker en is een eiland in een spiegel glad meer wat door het vaste land verbonden wordt door een 500m lange brug.
Vroeger was dit een Maya heiligdom.
Flores is gemaakt voor massa toerisme en wat bleek...we waren bijna alleen in dit prachtige dorp.
Veel hotelletjes, Hostels, restaurantjes en winkeltjes.
Alles met uitzicht op het meer want Flores is denk ik zo groot als 8 gemiddelde parkeerplaatsen bij de Albert Heijn.
Leuke dormitory (slaapzaal), uitgekozen,bevriend geraakt met een aardige Israelische,lekker gedronken en gegeten,het stadje enkele keren rondgelopen,zons ondergang,en na 3 dagen vertrokken naar El Remate om wat dichter bij Tikal te zijn.
El Remate is een klein dorpje naast een gigantisch meer.
Er is weinig te doen (vooral nu alle toeristen weg zijn hehe), maar prachtig om langs het grote meer te lopen.
We hadden een goedkoop kamertje en zijn er twee dagen gebleven.
Volgende halte...Tikal !!!
Tikal is de grootste Maya stad van de wereld met de hoogste gebouwen.
Het ligt midden in de jungle en zit vol met apen,slangen,krokodillen en jaguars die er vrij rondlopen.
Dit stond al jaren lang op ons verlanglijstje om te bezoeken.
We hadden een camping genomen met tent omdat we de volgende dag om 4 uur ´s ochtends met een omgekochte bewaker zouden mee gaan om boven op de hoogste tempel de zonsopgang te aanschouwen.
Dus wij (met z´n tweeén!!!), mee in het pik donker met die gewapende gast de jungle in.
Hij liet ons achter aan de voet van de temple en wij klommen tot het hoogste puntje.
Na een uurtje kwam langzaam de zon op onder het lawaai van brul apen en duizende vogels.
Het was een magisch moment wat je zo klein laat voelen in deze prachtige omgeving maar tergelijker tijd ook zo groot omdat je over uit groene dak van de jungle uitkijkt, over Maya torens en levendigheid onder het gebladerte.
(Lotte):Ik wou dan verder gaan maar Ramon wou me op een mysterieuze manier bij hem houden dat lukte hem door me nog een sigaretje aan te bieden. Dus ging ik terug naast hem zitten en toen ineens daar boveno die 61meter hoget tempel de zon die net op was toecans en spechten die rond ons vlogen vroeg hij me officieel ten huwelijk. Perfect moment en ik dacht het nog bij mezelf dit zou een mooi moment zijn maar dat zal die wel niet doen maar jawel hoor de gek! Super romantisch en alles alles was perfect! (We waren al verloofd maar gezien Ramon onze ring verloor bij de wateravallen ergens in Copan besloot ik de mijne ook weg te gooien. Hij had ook nog geen voorstel gedaan die ringen hadden we gewoon saai gekocht en gedragen en dan maar zeggen we zijn verloofd.) MAAR NUUUUU... zijn we dus echt officieel verloofd en dat willen we nog heel lang blijven!!! Dit is dus echt de nummer 1 ervaring van de reis! Goed na dit hele gebeuren terug naar de camping om te ontbijten toen terug naar het park. We vielen van de ene verbazing in de andere met al deze eeuwenouden overklaarbaar gebouwde, indrukwekkende prachtige omgeving. Ik heb echt een traantje moeten laten bij zoveel schoonheid.Naast de tempels zagen we ook veel apen, vogels, vosjes en andere dieren waarvan we het bestaan niet wisten helemaal in het wild dus dat maakt het nog fantastischer allemaal al deze gebouwde schoonheid midden in de natuurlijke jungle met al zijn pracht. Na 9 uur in het park kwamen we helemaal uitgeput fysiek dan want mentaal koen het gewoon niet, het park uit en sloegen een babbeltje met een gids. Hij wist ons te vertellen over een commune in de buurt van Rio Dulce van ex guerillas deze stond niet in de reisgids en is kwam als geroepen. Die dag begonnen we namelijk te twijfelen over onze verdere reisplannen. We wilden nog niet weg uit Guatemala,we wouden terug naar het zuiden maar zouden het heel zonde vinden moesten we terug dezelfde route moeten nemen hoewel hier zoveel te zien is. Deze tip maakte een nieuwe route en paste perfect in onze planning. Een perfecte tip om een meer dan perfecte dag af te ronden.
-Voor alle foto´s, kijk op facebook:
Liesel On, photo´s, Guatemala-

• 16 September 2011 - 18:37

Hans:

Zo dan zitten wij hier maar saai op ons eilandje. Prachtig wat jullie daar zien en meemaken. En die Ramon, ook nog romantisch op zijn tijd, van wie zou hij dat hebben? Gefeliciteerd allebei !!!!!

Hans en Joske

• 16 September 2011 - 18:47

Krukkie:

Hey lieve mensen,

Wat een geweldig verhaal!! En wat gaf van Tekal!! We hebben het erover gehad maar jullie hebben het gewoon gedaan!! En Ramon wat romantisch!! Van harte gefeliciteerd jullie beide!! Dikke kus Jan en Minke

• 17 September 2011 - 04:17

Machiel:

Wat een ongelooflijke avonturen maken jullie toch mee saampjes! Echt geweldig om te lezen en dan natuurlijk het aanzoek van Ramon als hoogte punt, geweldig!

Groetjes, Machiel

• 17 September 2011 - 09:41

Patrick:

Koekerds!
    Wat een geweldig avontuur is het toch.
    Denk dat ik met Annie morgen maar naar de dierentuin in Arnhem ga, om ook wat natuur en "wilde" dieren te zien haha.
    En natuurlijk gefeliciteerd allebei!!

• 17 September 2011 - 13:55

Mellie:

Hey lieverds,

Wat een ongelooflijk romantisch verhaal!! Nu zijn jullie officieel verloofd: van harte! Ik wens jullie heel veel liefde en geluk toe.

DIkke knuffel xxx

• 17 September 2011 - 14:55

Geof:

proficiat vers verloofden!!!

• 17 September 2011 - 15:12

Wanda:

Congrats, felicidades, gefeliciteerd!!!
    Wat een heerlijke romantiek verweven in jullie avonturen! Genietze... wij genieten mee :)

• 20 September 2011 - 11:04

Linn:

Gefeliciteerd!!! En bedankt voor dit mooie, avontuurlijke en romantische verhaal..

Dikke kuss

• 20 September 2011 - 11:05

Linn:

Ps, wanneer mag ik bruidsmeisje zijn? ;)

• 26 September 2011 - 09:11

Inoc 3ö:

Fantastisch! Dit is precies een avontuurlijke romantische film. Ik zou daar zekers 2 Maya-ringen kopen. 'k Zou het ook wel zien zitten om een trouwfeest te beleven met zo wat van die Maya-rituelen en Maya-kleren

• 17 Oktober 2011 - 20:05

Susan:

wat weer een leuk verhaal
    en een super romantisch aanzoek

GEFELICITEERD jullie beide

gr susan

• 19 Oktober 2011 - 13:06

Ype En Nel:

Hoi Ramon en Lotte,
    Leuk jullie reisverslag te lezen
    We hebben dit adres van jullie gisteren gekregen van Hans en Joske op verjaardag van oma
    Leuk te lezen van het aanzoek. Ramon,dit niet van je verwacht maar erg mooi,
    Veel plezier verder, we blijven jullie volgen.
    Groetjes Ype en Nel

• 20 Oktober 2011 - 11:31

Cindy:

Hoi Ramon en Lotte!
    Wat een leuk verslag. Klinkt allemaal superleuk en interessant..en leuk om jullie via deze manier weer eens te kunnen zien en horen:-)
    En natuurlijk: van harte gefeliciteerd met jullie verloving! leuk joh! ik gun jullie al het geluk toe! Ik hou jullie verslagen in de gate;-) doe het voorzichtig aan en tot en volgende keer..Veel liefs van je nichtje Cindy

• 22 November 2011 - 21:38

Johan Absinth:

Prachtig wat jullie daar allemaal uitsteken! Dikke proficiat me jullie verloving!