Honduras - Reisverslag uit Copán, Honduras van Ramon Odijk - WaarBenJij.nu Honduras - Reisverslag uit Copán, Honduras van Ramon Odijk - WaarBenJij.nu

Honduras

Door: rodijk

Blijf op de hoogte en volg Ramon

17 Mei 2011 | Honduras, Copán

(Lotte)Hey lieve menskens!

Hoe gaat het daar allemaal met jullie? Met ons gaat het supergoed!
Vanuit Sint-maarten vlogen we op 10-05 eerst naar Puerto Rico waar alles redelijk vlot verliep! Een uurtje wachten en we hadden onze volgende vlucht naar Florida en daar ging het bijna mis, toevallig weer in America natuurlijk... We konden ons vliegtuig niet op gezien we geen retour ticket hadden GRRRR. Dus de stewardes moest het eerst navragen wat anderhalf uur in beslgag nam... We hebben dan toch een return ticket gekocht omdat we anders Honduras niet inkonden.
UIteindelijk met veel moeite onze vlucht gehaald, we waren de laatste passagiers... Komen we aan in Honduras en bij de paspoortcontrole zwaaide die kerel ons paspoort open zonder te kijken en we kregen een stempel! Ja dan denk je toch wel even ***Amerikanen!!!!!
We kwamen 's nachts aan dus hebben we snel een hostel opgezocht en daar de volgende ochtend weer vertrokken naar Copan het was een beetje een ongure stad...
Copan een klein dorpje van ongeveer 6500 inwoners(zelf hier is het groter dan Staia haha) in een valleitje is fantastisch! Heel veel backpackers maar jammer genoeg is 85 % Amerikaans. Wij proberen elke keer een babbeltje te slaan maar als andere nationaliteit is het ferm moeilijk om daar tussen te komen. Ook zijn ze heel nuchter over de omgeving hier. (als iemand een windje laat is dat een wereldschokkende gebeurtenis en is het hek helemaal van de dam maar dit prachtig dorpje en fantastische omgeving laat hun koud) want ze missen hun eten en hun shows te erg...). Genoeg geklaagd op de Verenigde Staten...

(Ramon) Het stadje is verder magisch prachtig.
Heel pitoresk en antiek.
Het stikt van de mooi ingerichte restaurantjes en cafetjes.
Zo ook het cafe/guesthouse/info buro ViaVia.
Lotte had er al eens over gehoord in het programma "Belgen in het buitenland", dat gaat over Vlamingen die ver weg een bedrijf zijn gestart.
Het cafe zou gevestigd zijn ergens in Honduras en jawel...we lopen een straatje in en daar is het.
Een heel gezellige backpackers bijeenkomst.
Achter de bar werkt een Vlaamse uit Hasselt en we hebben even met de eigenaar uit Antwerpen aan tafel gezeten om onze opties eens te peilen over het starten van een onderneming in Honduras.
We zaten de eerste dagen in een knus hostel maar zijn nu verhuisd naar een ander hostelletje wat geregeld is door de Spaanse school waarop we nu zitten voor een week.
We krijgen drie maaltijden per dag door een vriendelijk oud vrouwtje en de kamer bevalt ons goed.
We hebben elke ochtend Spaanse les en de middag vrij om te studeren of uitstapjes te maken.
Zo zijn we al de Maya ruines en het vogelpark in prachtige omgeving wezen bezichtigen.
Dat was zeer indrukwekkend!!! (zie foto´s op Lieselon facebook).

(Lotte) Ook zijn we naar het vogelpark gegaan waar we alle tropische soorten konden bezichtigen!
Even terug naar de school. We zaten onze eerste paar dagen hier en hadden toch al redelijk wat geld gespendeerd lees maar TEVEEL :-). Ook vonden we het rondreizen beiden fantastisch maar hier even kunnen werken en een beetje geld verdienen lijkt ons leuker omdat je dan echt in contact staat met de lokale bevolking en niet enkel om een beroep op hun te doen maar dan kan je hun ook iets terug geven. We hadden een gesprekje op school met de man die heel deze school heeft opgestart en heel toevallig begon hij ons te peilen of we zin hadden om hier even aan de slag te gaan. Wij waren enorm geinteresseerd! Wij vertelden ons verhaal dat we dat heel graag wilden doen gezien we dan als eerste ons Spaans beter onder de knie kunnen krijgen! Veel meer contact hebben met de lokale bevolking en dieper in hun cultuur kunnen opgaan.
Dus hij vroeg ons of we zin hadden om een maandje te werken in een dorpje een beetje verder van hier (Florida), daar zijn heel weinig toeristen is er ook veeçl ,minder te doen qua vertier maar dit is echt wat we willen!! Dus zijn we erop ingegaan en morgen horen we precies wat het allemaal inhoud. Maar tot nu toe krijgen we een appartement aangeboden en weten we dat we met zijn twee-en voor de klas staan (kinderen) om Engelse les te geven! Ik hoop dat we dan ook in contact komen met families die nog leven via de gebruiken van de Mayas! Want vergis je niet er zijn hier nog ontzettend veel mensen die 100% Maya zijn, ik vind het helemaal fantastisch!
Zo dat was het zo een beetje tot nu toe!
Conclusie: het bevalt ons hier fantastisch goed, hetgene wat het vooral zo leukt maakt is dat alles heel spontaan en toevallig verloopt waardoor je voor sommige dingen openstaat en die komen ook naar je toe!!

• 17 Mei 2011 - 22:48

Johann:

Hey, super wat jullie allemaal meemaken daar in het verre westen, ben stikjalours!
    @Lotte: denk je even aan mij als je nog een Maya-site bezoekt ;-) (een codec is altijd welkom in mijn verzameling! ;-p)

• 18 Mei 2011 - 02:24

Hans En Joske Odijk:

Leuk voor jullie dat het nu een mee zit.
    Veel plezier daar, we volgen jullie!

• 18 Mei 2011 - 09:58

Sanca:

:] ben zo blij voor jullie!!!! HUG

• 18 Mei 2011 - 13:28

Majo:

Fijn dat jullie het zo vreselijk naar jullie zin hebben daar! De foto's waren echt prachtig! Jullie hebben echt al zulke mooie dingen gezien!

Schrijf maar snel weer zon leuk verhaal over wat jullie allemaal meemaken, echt zo tof om te lezen ^^

Knuf

• 18 Mei 2011 - 15:30

Machiel De Vos:

Hey, super om jullie verhaal zo te lezen. Ook geweldig dat jullie een tijdje kunnen gaan werken om iets terug te doen voor de mensen daar.
    Heel veel plezier en geluk daar!

• 20 Mei 2011 - 21:59

Krukkie:

Het klinkt helemaal leuk!! Ik hoop dat je jullie zo goed blijft vergaan!! Heel veel succes op school!!

Liefs uit Statia