The Ionion 24/06/18 - 31/03/2019 - Reisverslag uit Pálairos, Griekenland van Ramon Odijk - WaarBenJij.nu The Ionion 24/06/18 - 31/03/2019 - Reisverslag uit Pálairos, Griekenland van Ramon Odijk - WaarBenJij.nu

The Ionion 24/06/18 - 31/03/2019

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Ramon

29 Maart 2019 | Griekenland, Pálairos

...uiteindelijk besloten we voor Athene (23/06/18)
Waarom ook niet? Het ligt tenslotte dicht aan de zee en het zal dan ook wel barsten van de zeilmogelijkheden.
To be continued…. -

Ondertussen zijn we alweer 11 maanden terug in Europa, Griekenland. Het was weer extreem aanpassen na zo een continentswissel. Alles is het tegenovergestelde van Azië. Hoewel je denkt dat je voorbereid bent op Europa, je bent er tenslotte opgegroeid, worden we steeds opnieuw achterover geblazen. Daarbuiten waren we heel erg gewend geworden aan het overheerlijke gezonde eten. Kleine porties, die voldoende vullen en waar je niet ongezond overvol van zit. Je begint ‘s morgens al met een lekker noodle soepje en een smoothie, boordevol groenten en fruit. Twee uur later heb je inderdaad weer trek maar dan eet je toch nog iets kleins?

Eens aangekomen in Athene, was er ons beloofd dat we zouden worden opgehaald in een taxi van het bedrijf. In de praktijk hebben we 2 uur gewacht en uiteindelijk zelf een taxi naar het hotel moeten betalen. Een taxi kost geen 5 euro meer voor anderhalf uur MAAR 50 euro.
Om zoveel mogelijk te besparen op personeelskosten verhuizen bedrijven naar landen waarin ze minder salaris moeten betalen aan de werknemers. Dit bepaald bedrijf biedt dan over het algemeen klantenondersteuning aan in 20 verschillende talen. Het wordt dus ook gerund door verschillende nationaliteiten in het land waarin het gevestigd is. Al deze cultuurverschillen kunnen leiden tot miscommunicatie en geloof ons je kunt het niet gek genoeg bedenken.

Na twee weken hadden we een oud, klein huisje gehuurd in de buurt van onze nieuwe werkplaats. Eindelijk een thuis! Een plek waar we even konden stilstaan en beslissen welke richting we uit moesten.
Het eerste weekend werd er al ingebroken. We waren uitgenodigd op een verjaardagsfeestje van een collega. Toen we die nacht thuis kwamen hebben we de huisbaas; die naast ons woont geïnformeerd. De politie kwam en vingerafdrukken werden genomen, we zouden nog iets vernemen over het verdere onderzoek. Je voelt het al aankomen... dat is dus nooit gebeurd...

Nou hebben we achterlijk veel geluk gehad dat er niets weg was. Tenzij dan het briefgeld met emotionele waarde dat we de afgelopen tien jaar gespaard hadden van alle landen waar we tot nu toe al geweest zijn. Het leek alsof Azië hard van ons weg gerukt moest worden of we gedroegen ons als Aziaten. Wat blijkbaar botst met het dramatische Middellandse Zee gebied.

Na een maandje hadden we een vaste huiskat die op bezoek kwam. Ze woonde twee deuren verder en kreeg voldoende eten, toch kwam ze elke dag lekker bij ons hangen. De dagen werden weer een sleur maar we konden koken en koken hebben we gedaan. Het salaris dat we verdienden was 850 euro per maand. Dat is heel veel voor Griekenland. Een normaal salaris ligt tussen de 400 a 600 euro per maand. Samen hadden we dus een 1700 euro. Omdat we buitenlanders blijven en mensen altijd denken dat we stinkend rijk zijn betaalde we best wel veel huur. Exclusief kosten, en boodschappen. Omdat we zijn wie we zijn, hebben we toch nog elke maand een beetje geld opzij gezet en het was doenbaar.

Je moet gewoon niet teveel willen. Je zou denken dat door de economische crisis, Griekenland goedkoop is maar niets is minder waar. Juist door de crisis is het vrij duur. Duurder dan België en Nederland. Belangrijk detail hierbij is dat de kwaliteit wel onbeschrijflijk beter is omdat het geen smaakloze massaproductie is.

Eindelijk had ons brein een ‘veilige’ (na de inbraak dan) haven gevonden waar het alles netjes kon gaan verwerken. Geweldig om te beseffen dat het niet aan ons lag maar aan de steeds veranderende omgeving waardoor we geen beslissingen konden maken. Wanneer routine spoorloos is, je basisbehoeften (privacy, gezond eten,...) niet bevredigd worden, is het een uitdaging om een levensbeslissing te verrichten. Nu dat ons brein de nodige rust had gehad en gedesinfecteerd was, kwam het weer neer op zeilen, zeilen, zeilen.

We zijn al op verschillende punten in ons leven in contact gekomen met zeilen. We vonden het heel erg interessant maar in de tijd zonder internet en apps, kon het behoorlijk kostelijk zijn.
In 2017 toen we aan het werk waren in Thailand, vroeg een Zuid Afrikaanse collega ons waarom we niet op een zeilboot gingen wonen. Hij was heel erg geïnteresseerd in boten en hij vond ons daar wel het type voor. Na enkele gesprekken, heeft hij gelukkig de groei van het zaadje in ons hoofd bevorderd en sindsdien is het gaan bloeien. Desondanks de soms redelijk onaangename tijden waar we ons doorheen worstelden. We lazen verschillende boeken, keken zeilvlogs en droomden over zeilen.

……….Zachtjes heen en weer deinen in het grootte blauw. Verse zuurstof inademen terwijl we de zeilen hijsen en de wind horen fluiten. Ons drijvend huis op de natuurkrachten al surfend op de golven laten voort bewegen. Leven volgens de wetten en op het ritme van de aarde elementen. Wat uiteraard ook elk moment kan wijzigen en onheilspellend evolueren dat maakt het tot een uitdaging uiteraard………

Na veel research, kwamen we in contact met een zeiler van een catamaran die in Kreta lag. Er was op dat moment veel wind en hij ging vaak zeilen. We namen vakantie vlogen naar Kreta en zouden een week bij hem op de boot doorbrengen. Uiteraard toen wij aankwamen was de wind gaan liggen en hebben we weinig kunnen zeilen. Wel hebben we immens veel bijgeleerd en zijn we heel blij dat hij ons deze kans heeft gegeven. I. was half Zuid Afrikaan en half Amerikaans, 53 jaar en woonde op zijn boot. Deze week was voor ons een hele mooie introductie van het leven als een live aboard. (mensen die op hun boot wonen)

Na deze introductie, vlogen we opnieuw naar Athene om opnieuw aan het werk te gaan in het call center. Werken in een call center aan de telefoon voor een Amerikaans bedrijf met asociale ‘oversten’ die empathie proberen te schematiseren en jouw inbreng niet appreciëren gezien die niet binnen de geformaliseerde bureaucratie valt, is brein genocide.

Tijdens ons zeilweekje, kwamen we in contact met redelijk wat zeilers. Zij vertelden ons dat als we willen leren zeilen, zeilscholen konden contacteren zodat we konden meegaan op flotillas. (waarover straks meer).

Na heel veel e-mails naar net zoveel zeilbedrijven te hebben gestuurd een stuk of 30, 40, ik was de tel snel kwijt... Werden we verrast door een email met een aanbod. Dit was van D. de baas van Odysseus. Hij zou de volgende maand in Athene zijn en wou een sollicitatie gesprekje.

Na een heel aangenaam gesprek gehad te hebben met de eigenaar hoorden we later die week dat we aangenomen waren. Dit hebben we uiteraard goed gevierd, er was een licht aan het einde van de lange donkere call center tunnel. We namen ontslag en verbleven nog twee weken in de stad van Athene. Nu hadden we eindelijk de kans Athene onze volle aandacht te geven.

Vervolgens reisden we af naar het Ionische eilanden gebied, naar onze nieuwe woonplaats en job. De baas vertelde dat we zouden startten 24 januari maar dat dit alleen voor Ramon zou zijn. Mijn nieuwe startdatum is 1 april, bijna ... We werken dit zomer seizoen op het land. Ons takenpakket bestaat uit klanten ontvangen, de boten onderhouden en ze opnieuw vertrek klaar maken voor de klanten.

Als alles goed verloopt mogen we volgend seizoen (April tot September 2020) terugkomen als flotilla leiders. Dit betekent dat Ramon en ik de toeristenboten zullen gaan leiden met een eigen zeilboot van het bedrijf. Er zijn dan ongeveer een stuk of 12 zeilboten met toeristen. Deze toeristen hebben elk een eigen boot en wij nemen ze voor 7 dagen mee doorheen de Ionische eilanden. Elke dag doen we een ander eiland. Maar dat is voor volgend jaar eerst dit seizoen maar eens beginnen ;-).

Voor de nieuwsgierigen dit is de link van het bedrijf waarvoor we gaan werken:

• 29 Maart 2019 - 11:30

Lus:

alle veel succes dan maar he
    groeten

Verslag uit: Griekenland, Pálairos

Hello again Europe!

31/03/18 – 23/06/18
Na 6 maanden voor de school gewerkt te hebben, nog steeds geen verblijfsvergunning, ontelbare discussies met de directeur en de HR-afdeling besloten we weg te gaan uit Buon Ma Thout.

We leefden op dit punt al 6 maanden zonder privacy en werden heel nauw in de gaten gehouden. Zo kwamen we er op een gegeven moment achter dat onze bluetooth steeds was aangesloten op een voor ons onbekend apparaat en we deze op geen enkele manier konden uitzetten.

Het enige wat ons nog motiveerde was de studenten en het salaris. Behalve toen die keer dat de school besloot om het contract opnieuw op te stellen, uiteraard compleet in ons nadeel waardoor we dus een maand salaris verloren.
De laatste maand spendeerden we gelukkig in een grote hotelkamer zodat we eindelijk een beetje privacy hadden en een aparte slaapkamer en een elektrisch vuurtje. Koken is mijn vorm van meditatie, zelfs dat was de eerste 5 maanden niet mogelijk.

In zulke situaties beslis je om het niet meer aan hart te laten komen. Je probeert als het ware ongevoelig te zijn voor al de zaken waar je geen controle over hebt. In deze situatie hadden we echt nergens controle op. We werden als het ware gecontroleerd, geviseerd en zo trachtte de directeur-dictator angst te creëren. Alleen werkt dit niet goed bij mensen die bekend zijn met een democratische samenleving. Hoewel hij over alles controle heeft, loopt nog steeds alles in de soep. Het is soms moeilijk te begrijpen hoe dit gedrag een succesvol TET offensief heeft weten te bewerkstelligen…

Gesproken over het angst inboezemen, heb ik nog een leuke anekdote. Tijdens een van onze gesprekken met hem werden we in zijn bureau geroepen. Wat twee verdiepingen boven ons kamertje in de school was. Daar zat hij (1m55 lang, 3 cm breed en weegt 5 kilo) dan, achter een loei van een bureau gemaakt van illegaal Rosewood, een mega grote gouden spinner, het uniform van de school, een pak sigaretten en een halve liter energy drink. Gezien al onze klachten betrekking hadden tot de HR-assistent werd die er ook bijgeroepen. De discussie wakkerde voor hem zo hard aan dat hij mij aankeek en bijna begon te huilen. (Ik vind hem namelijk een extreme leugenaar die de job exact doet zoals het niet moet en dit laat ik dan ook blijken.) Hij zei: 'I am afraid of you, you are always angry…' Nou professioneel eh, waarschijnlijk probeerde hij het regelen van mijn verblijfsvergunning op die manier nog verder uit te stellen,…

Anyway, genoeg is genoeg en we besloten om naar Vung Tau te gaan, een plaatsje aan de kust ten Zuiden van Saigon.
Daar gingen we opnieuw solliciteren en al snel vonden we beiden een school waar we konden gaan werken. We dienden eerst allebei twee gratis demo lessen te geven en dan zouden we meer worden ingepland, zodat we full time konden werken.

Na twee weken hadden we echter nog steeds elk 2 lessen per week. Gelukkig waren er in dit plaatsje tevens veel andere 'Westerlingen' die les gaven. Een full time rooster bij een school bleek bijna onmogelijk. Zo leerde we Rebecca en haar vriend kennen, een Engels koppeltje dat hetzelfde werk deed als ons. Rebecca werkte voor 3 scholen en haar vriend maar liefst voor 7 verschillende scholen zodat hij toch enigszins kon overleven op zijn salaris. Wat wij al hadden geleerd uit ervaring; dat er heel veel beloftes worden gedaan die nooit nagekomen worden in Vietnam begon nu ook bij hun in te zinken.

Kortom je kunt niet vertrouwen wat er tegen je gezegd wordt, gezien deze scholen een grote harde business industrie zijn. Ze zetten je in naar hun voordeel, jouw rechten? Hoezo jij bent een werknemer, jij hebt alleen maar plichten… Daarbovenop woonden we alweer in een hotel.

Conclusie? Let's have fun and then get out of here.

Na alweer veel research viel de keuze op Lissabon, we zouden wel weer in een call center moeten gaan werken maar op zen minst zouden we in een huis wonen en privacy hebben. We vonden al snel een bedrijf dat bereid was ons aan te nemen die aangaven dat de zoektocht naar een huis heel makkelijk was. Je zou er snel een vinden voor 300 euro met twee slaapkamers.

Eens aangekomen in Lissabon (03/05/2018) was het euro visie song festival aan de gang en alle hotels zaten dus stampvol. We waren een week eerder en konden nog op zoek gaan naar een huis. Alles was heel erg duur ook door de opkomende air bnb markt. Alle mensen die al generaties lang in hetzelfde huisje wonen worden er door de eigenaars uitgezet. De eigenaars kunnen veel meer geld verdienen door de eigendom 3 maanden in de zomer te verhuren dan voor een heel jaar. Jammere zaak.
Gezien Portugal, heel erg aan het 'boomen' is, is er enorm veel vraag voor de huizenmarkt. Dit heeft dan weer tot gevolg dat de huishuur achterlijk hoog is. Je betaalt makkelijk 800 euro voor een studio, 1500 euro voor een huis met een slaapkamer, the sky is the limit…Dit konden we ons niet veroorloven en de zomer kwam eraan waardoor we snel iets moesten kiezen.

We besloten om Lennart, Malin en Celeste te contacteren (07/05/18) zodat we even bij hun konden onderduiken. Vanaf het moment dat we terugkeerden van ons kort bezoekje aan België en Nederland in 2017 is het allemaal belachelijk moeilijk verlopen. Door omstandigheden hadden we geen tijd, geen structuur en het meest vervelende; geen plekje van waaruit we beslissingen konden maken. Integendeel we deden wat in ons opkwam aan de lopende band, tijd om stil te staan was er niet. Sinds april 2017 hadden we geen plek voor ons zelf meer gehad. Vandaar waarschijnlijk onze snelle en ondoordachte beslissingen. Dat is niets voor ons, alleszins zeker niets voor Ramon,

Bij Lennart en Malin zijn we uiteindelijk een beetje tot rust gekomen. We werden zoals altijd hartelijk ontvangen en we hadden een luisterend oor. Bovendien was het geweldig om meer tijd met Celeste te spenderen. Alle tijd die we met haar doorbrachten, waren voor ons rust momenten. Op die momenten dachten we niet aan solliciteren, vluchten boeken, beslissingen maken,... (rennen, springen, vliegen, duiken, vallen en weer doorgaan...)

Helaas is het heel moeilijk om in Europa les te geven zonder een bekwaamheidsbewijs en waren we genoodzaakt een job te zoeken in een call center. We zijn alle grote steden in Europa afgegaan: Barcelona, Berlijn, Lissabon, Athene, Boekarest, Krakow, Boekarest,…

Uiteindelijk besloten we voor Athene (23/06/18)
Waarom ook niet? Het ligt tenslotte dik aan de zee en het zal dan ook wel barsten van de zeilmogelijkheden.